כל ילד מתפתח בסגנון ובקצב שלו - יחד עם זאת קיימת תבנית התפתחותית אופיינית. לעתים חל עיכוב התפתחותי או שיבוש בתהליך זה בדרגות חומרה שונות. ייתכן שילדכם לא השיג אבני דרך התפתחותיות כמצופה. אולי הוא לא זחל, התקשה בתהליך גמילה מחיתולים, הרבה לבכות, נבהל מרעשים, היה רגיש למגע, איחר בדיבור או התקשה לרכוש מיומנויות למידה.
עיכוב התפתחותי רב תחומי
עיכוב התפתחותי רב תחומי מתאר מצב שבו מתפקד הילד פחות מהמצופה מבני גילו, במספר תחומים. העיכוב ההתפתחותי עשוי לכלול מיומנויות קוגניטיביות (לרבות לקות למידה לא מילולית), רגשיות, התנהגותיות ואו חברתיות. שכיחות התופעה גבוהה במיוחד בקרב ילדים על הספקטרום או עם ADHD.
לפעמים הקשיים גלויים סמוך ללידה כמו אצל ילדים עם תסמונת דאון או שיתוק מוחין , ולעתים העיכוב בולט בשלב מאוחר יותר כמו אצל ילד שהתחיל לומר מלים בגיל צעיר והפסיק, או שכלל לא התחיל לדבר.
יכולת מוגבלת בשפה, דבור ותקשורת יוצרת תסכול ומעוררת אצל חלק מהילדים המתקשים, תגובה של התכנסות פנימה לתוך עולמם הפרטי. אפשר לראות ילדים אלה נעים ממקום למקום לבדם וללא מטרה ברורה. סגנון המשחק שלהם שונה משל ילדים אחרים, כמו נטייתם להתמקד ולהתבונן בגלגל מסתובב של מכונית צעצוע במקום להסיע אותו כפי שילדים אחרים עושים. ילדים אלה מתוארים על רצף האוטיזם או עם תסמונת אספרגר.
חלק מתסמיני המשנה של עיכוב התפתחותי אצל ילדים יכולים לבוא לביטוי בקושי בוויסות חושי (רגישות או תת רגישות לגירויים שונים דוגמת רעש, מגע, או תנועה) ואו ויסות רגשי (איזון רגשות בהתאמה אל מצב נתון).
שיטות הטיפול בעיכוב התפתחותי מותאמות אישית לצרכיו הפרטניים של כל ילד, שילוב של צוות רב-מקצועי לפי הצורך, כמו קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים ועוד. שיטת טומטיס המתבססת על אימוני הקשבה בעזרת גירוי שמיעתי סנסורי. השיטה מחזקת את הקשב, תקשורת והוויסות – ומתאימה במיוחד לילדים עם עיכוב התפתחותי.
ילדים תזזיתיים הנמצאים בתנועה מתמדת, לא מקשיבים להוראות, שוכחים מה עליהם לעשות ואינם מסוגלים להתרכז בפעילות אחת יותר ממספר דקות, יעוררו חשד שהם סובלים מ: הפרעת קשב וריכוז (ADD), או הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD).
ילדים אחרים מגלים קושי רב בקריאה ויאובחנו עם דיסלקציה. חלקם כלל לא יצליח לקרוא, אחרים ישמיטו מלים קצרות, יבלבלו אותיות כמו "ג" ו- "ז", ישכלו הברות, ידלגו על שורות או ינחשו את סוף המילה.
עיכוב התפתחותי בתחומי המוטוריקה והשפה
עיכוב התפתחותי אצל ילדים יכול לבוא לידי ביטוי בתחום קוגניטיבי, רגשי, מוטורי, התנהגותי, תקשורתי וחברתי. לעתים מדובר בעיכוב בתחום יחיד, ובמקרים אחרים בעיכוב התפתחותי רב תחומי. עיכוב התפתחותי מוטורי משפיע על תיאום תנועתי, שיווי משקל, כתיבה, אחיזה ואף צחצוח שיניים. ילדים עם עיכוב זה יכולים להיראות "מגושמים", להתקשות בזחילה, טיפוס מדרגות או החזקת עפרונות.
עיכוב התפתחות שפה ודיבור כולל מצבים קליניים כמו עיכוב בהבנת השפה (קושי בהבנת השפה המדוברת ועיבוד מידע), עיכוב בהבעה שפתית (אוצר מילים מוגבל, קושי בניסוח משפטים) או שילוב של השניים. עיכוב שפתי עשוי לנבוע מבעיות גופניות שונות (כגון אובדן שמיעה) ואו גורמים סביבתיים (למשל, היעדר גירוי שפתי).
רבים מאותם הילדים עליהם דיברנו סובלים מטונוס שרירים לא תקין, או מקשיי קואורדינציה או שיווי משקל. הם עלולים להיות מגושמים ומסורבלי תנועה, הם נמנעים מפעילות גופנית ורכיבה על אופניים נתפסת כמשימה בלתי אפשרית.
כל בוקר מתחיל עם מתחים המשפיעים על הילדים ועל אלה המעורבים בגידולם. עבורם, מטלות היומיום להתלבש לבד, לצחצח שיניים או לקשור שרוכים - מהווים מכשול. גם בהמשך היום, הם נאלצים להתמודד עם אתגרים נוספים אחיזת עיפרון לכתיבה, או מספריים לגזירה.
קשיים אלה עלולים להיות סימנים של סירבול מוטורי / דיספרקציה / DCD.
במרכז טומטיס, אנו מקדמים ילדים הסובלים מעיכובי התפתחות מכל סיבה.
אנו משתמשים באוזן האלקטרונית, במוסיקה מעובדת ומוקלטת במיוחד עבור השיטה נעשה שימוש באוזניות מיוחדות עם ויברציות עצמיות. כל אלה פותחו לאור גילוייו של ד"ר אלפרד טומטיס.
הטיפול באמצעות גירוי צלילי נועד לעורר או לעורר מחדש את הרצון ואת היכולת של ילדך להקשיב ולתקשר ובכך לשפר את איכות חייו.
גירוי צלילי תומך בטיפול רב-תחומי בעיכוב התפתחותי, והינו מותאם לצרכי הילד/ה, פותח ע"י ד"ר אלפרד טומטיס, מתמקד בצלילים בתדרים גבוהים (כמו קול האם ברחם) משפר קשב, שפה, ויסות חושי ותיאום שמיעתי-מוטורי.
נשמח לעזור גם לכם!
בחן את עצמך: שאלון הקשבה לפעוטות או/ו לילדים שטרם פיתחו שפה ודיבור
בחן את עצמך: שאלון הקשבה לילדים גדולים ו או לילדים מדברים

