מהו אוטיזם ומהו רצף האוטיזם? מהם מאפייניו וכיצד מאבחנים ומטפלים בילדים אוטיסטים? אנשי הצוות המקצועי מבית חברת טומטיס לקשב, למידה ותקשורת מסבירים שהאוטיזם מהווה, למעשה, שם כללי לספקטרום של תסמונות שכולן שמתאפיינות בהפרעה ניורולוגית-התפתחותית שמקשה על קיום אינטראקציה תקשורתית חברתית.
ניתן לסווג את חומרת ההפרעה במספר דרכים שונות. ישנם מומחים הנוהגים לסווג את הספקטרום לאוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך בהתאם למנת המשכל, בעוד אחרים מסווגים על פי חומרת התסמינים ואו התפקוד של אדם ביחס לאוכלוסייה הכללית.
לדוגמה, ילדים הלוקים באוטיזם בתפקוד גבוה מתפקדים בדומה לבני גילם, אך מתקשים בקיום אינטראקציה הדדית תקינה, ואילו ילדים הלוקים באוטיזם בתפקוד נמוך לרוב אינם מדברים והתנהגותם שונה לחלוטין מההתנהגות המקובלת בקרב בני גילם.
התסמינים שעשויים להעיד על אוטיזם
ההפרעה באה לביטוי בקשיים באינטראקציה החברתית ועיכובים ברכישת שפה, כשבמקרים מסוימים ישנן פגיעות ביכולות הקוגניטיביות, הרגשיות, החושיות והמוטוריות של הילד, כמו גם התנהגויות תבניתיות וחזרתיות של תנועות גוף. כיום, ניתן על פי רוב לאבחן ילדים אוטיסטים כבר בשנות חייהם הראשונות.
התסמינים העיקריים של ילדים אוטיסטים כוללים ליקויים בתקשורת המילולית (איחור ברכישת שפה או חוסר יכולת לרכוש שפה מבלי סיוע קליני), ליקויים בתקשורת לא מילולית (אי שמירה על קשר עין במהלך שיחה, חוסר יכולת לפענח מסרים שאינם מילוליים כמו שפת הגוף, טון דיבור והבעת הפנים), אינטראקציה חברתית לקויה (חסך ברגשות לאחר, קושי בהבנת מצבים חברתיים ומושגים חברתיים מופשטים), דפוסי התנהגות חזרתיים הן מוטורית והן מילולית ותחומי עניין מצומצמים.
טיפים כלליים לתמיכה בתקשורת בילדים אוטיסטים:
- התאמה אישית של תמיכה: התאמת אסטרטגיות לנקודות החוזק והאתגרים הייחודיים של הילד.
- השתמש בעזרים חזותיים: תומכים חזותיים יכולים לעזור לילדים מילוליים ולא מילוליים כאחד.
- היו סבלניים: אפשר זמן נוסף לעיבוד ולתגובה.
- חוגגים: בנו על תחומי העניין והיכולות של הילד להניע תקשורת.
- שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע: עבוד עם SLPs, מרפאים בעיסוק ומחנכים כדי ליצור תוכנית תמיכה מקיפה.
על ידי הבנת רצף האוטיזם של אתגרי התקשורת בילדים אוטיסטים, מטפלים ואנשי מקצוע יכולים לספק תמיכה ממוקדת כדי לעזור לכל ילד לשגשג.

