סביר להניח שאף אחד מאיתנו איננו זוכר פרטים כמו מספר לוחית הרישוי של הרכב הקודם, שמות של חברים מתקופת התיכון, תאריכי ימי הולדת של בני משפחה מדרגה שנייה או הקוד של כרטיס האשראי הישן. לכן סובלים משכחה? מתקשים לזכור דברים? מחפשים דרכים לשיפור הזיכרון? רבים מעדיפים שלא להודות בכך, אבל שיני הזמן עושים את שלהם ועשויים לתת את ביטוייהם במגוון רחב של תפקודים שונים, בהם הזיכרון.

 

על אף העובדה שאנו נוהגים לעשות בזיכרון שימוש כמעט בכל רגע בימי חיינו, המודעות לקיומו באה לידי ביטוי דווקא במצבים בהם אנחנו מנסים לשחזר היכן החנינו את הרכב, הנחנו לאחרונה את המשקפיים, צרור המפתחות וכדומה.

 

 מדובר אמנם בתופעה נורמלית וטבעית, גם כשהתופעה מתרחשת בגילאים צעירים, אך היא עלולה להפוך למטרידה ומביכה, בעיקר כשהיא פוגעת בהתנהלות היומיומית ובאיכות החיים. הבשורה היא שישנן כיום מספר שיטות שהוכחו מדעית כיעילות לא רק למניעת הנסיגה המנטלית אלא גם כמובילות אל שיפור הזיכרון ושיפור התפקודים קוגניטיביים.

  

השכחה כמנגנון לניפוי תכנים בלתי רלוונטיים

 השלב ההתחלתי בדרך אל שיפור הזיכרון הוא ההבנה שככל שהמוח מוצף ביותר מידע מהסביבה הפנימית והחיצונית שלנו, כך גם נתקשה יותר לזכור. העידן שבו אנו חיים מתאפיין בריבוי משימות וגירויים שונים בו זמנית, וככל שהאינפורמציה חשובה לנו פחות כך גם עולה הסיכוי שנשכח אותה, בעיקר כשהדבר נוגע למטלה ופעולה יומיומית שחוזרת על עצמה.

 

 אנשי המחקר בתחום מסבירים כי השכחה מהווה מנגנון שנועד לנפות תכנים אשר אינם שימושיים עוד לגבינו על מנת לפנות את משאבי העיבוד עבור תכנים חדשים כך שמנגנון השכחה איננו בהכרח תופעה שמסווגת תמיד כשלילית. במשך שנים הייתה הנחה בקרב מדענים כי שיפור זיכרון הינו בלתי אפשרי, היות ותאי העצב אינם מתחדשים והמוח חדל מלפתח בין תאי העצב הקשרים חדשים עם סיום תהליך התפתחותנו.

 

אנשי הצוות המקצועי מבית חברת "טומטיס" מציינים שעל פי הערכות הנירולוגים ומחקרים שנעשו בתחום, מעל ל-10% מהאוכלוסייה הכללית הבוגרת עתידה לסבול החל מגילאי ה- 50 שלה מנסיגה קוגניטיבית שמלווה בירידה בכישורים הקוגניטיביים, כושר הריכוז והזיכרון.

 

ראוי להבהיר שבעיות זיכרון בגיל צעיר שונות מבעיות זיכרון בגיל המבוגר ויכולות להיגרם בשל עומס הגירויים והאתגרים הקוגניטיביים שאליהם נחשפים הצעירים מידי יום, תופעה המובילה להסחות דעת רבות, בלבול ושכחה, זאת בנוסף לכישורי למידה בלתי נכונים ובלתי יעילים, עומס רגשי ואו הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים וילדים.

 

החל משכחת פרטים קטנים ועד למצבים קיצוניים וחמורים

תופעת השכחה בגילאים המבוגרים יכולה להתבטא בשגרת היום יום בחוסר היכולת לזכור תאריכים, שמות, משימות או המיקום שבו הוחנה הרכב או הונחו החפצים. מדובר בפרטים קטנים לכאורה, שנחשבים למטרידים ויש בהם בהחלט בכדי לפגוע באיכות החיים, אך לעתים מדובר במצבים הרבה יותר קיצוניים וחמורים, כמו לדוגמה איבוד חוש התמצאות, או נטייה לשכוח לכבות את הגז, ליטול תרופות חיוניות וכדומה.

 

ניתן למנות כיום מגוון טכניקות לשיפור הזיכרון, הריכוז והחשיבה, החל מפתרון תשבצים, קריאה והאזנה להרצאות, דרך רכישת סגנונות למידה אפקטיביים יותר ושיטות להפעלה רב חושית של המוח, וכלה בהקפדה על פעילות ספורטיבית, תזונה נכונה ונטילת תוספי תזונה וויטמינים שונים להעלאת היכולת המוחית ולשיפור הזיכרון.

 

טכניקות יעילות לשיפור הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות

הבעיה בזיכרון קשורה בעיקר לקושי באחסון ושליפת המידע בעת הצורך, כשבגיל השלישי נוטה הקושי להתעצם עד מאוד בעקבות הירידה בתפקודים הקוגניטיביים והקושי במיקוד הקשב וחידוד הריכוז. יחד עם זאת, ניתן בהחלט להאט, לדחות ואף לעצור את תהליך הנסיגה של התפקודים הקוגניטיביים ואיבוד הזיכרון, בעזרת פעולות מנע שונות החל מהגילאים הצעירים.

 

שיפור הזיכרון באופן יעיל דורש עשיית שימוש בכל סוג של מאמץ מנטלי כמו גם שינוי באורח החיים. אחת מהשיטות שהוכחו כאפקטיביות ביותר הן לשיפור היכולות הקוגניטיביות והן לשיפור הזיכרון היא שיטת טומטיס הנשענת על אימוני הקשבה בעזרת גירוי צלילי. מחקרים מראים שהשיטה מסייעת להעלאת רמת עיבוד המידע בכל השלבים השונים, שיפור התהליך הכרוך בהעברת המידע מהזיכרון הקצר אל הזיכרון ארוך הטווח ושיפור יכולת שליפת המילים מהזיכרון.

 

שיפור הזיכרון בשיטת טומטיס

 האמונה שההידרדרות בזיכרון מהווה תהליך בלתי הפיך ובלתי נמנע נופצה לאחר שמחקרים הראו שהמוח דינמי הרבה מעבר למה שסברו, וניתן לחווט מחדש את ההקשרים במוח ולהוביל אל שיפור הזיכרון. יישנם כאמור מגוון תרגילים לשיפור הזיכרון, אך ניתן כיום להסתייע במגוון עזרים חיצוניים על מנת ששיפור הזיכרון יהיה אפקטיבי יותר.

  

יישנה מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לסוגיה האם ההסתייעות בשיטות הללו תורמת לרמת עיבוד המידע בשלבים השונים של תהליך הזכירה, או שהשיטות משפרות את איכות העברת המידע מהזיכרון לטווח הקצר אל הזיכרון לטווח הארוך, אך כל אנשי החקר תמימי דעים בנוגע לשאלה "איך לשפר את הזיכרון", כשהתשובה לכך נעוצה במאמץ המנטלי, אימון ותרגול הזיכרון.

 

 אחת מהשיטות שנמצאו יעילות ביותר לשיפור הזיכרון היא שיטת טומטיס המושתתת על גירוי צלילי ומשפרת גם את יכולת השליפה של המילים מן הזיכרון, את הקשב, הריכוז והמיקוד בפתרון בעיות.

 

 

 

 

 

 

מלא פרטים כאן בכדי שנוכל ליצור איתך קשר