סיפורו של איתי

סיפורו של איתי

סיפורו של איתי


אמו של איתי מספרת

בננו איתי, היום בן חמש, היה תינוק יפהפה. מכיוון שהוא ילדנו הראשון, עבר זמן עד שהבנו שהוא לא מתפתח כמו כולם. פנינו אתו לאבחון כשהיה בן שנתיים וחצי, והבשורה שהוא סובל מ PDD-NOS, שינתה את חיינו.
איתי אף פעם לא ישן שינה שקטה ורצופה, ואכל גרוע - בעיקר שוקו, במבה וסוג אחד של צ'יפס. אמבטיה וחפיפת ראש היו סיוט עבורו ועבורנו!
הוא שמע יותר מדי! הוא רעד בכל פעם שעברה משאית, וכיסה את אוזניו עוד לפני שהבחנו שעובר אווירון או רכב ביטחון.  אבל, כשקראנו לו הוא לא ענה, כאילו לא שמע. לא ידענו באיזו מידה הוא מבין אותנו.
הוא כמעט לא חפש את קרבתנו העדיף לשחק במכונית האדומה שלו אותה הסיע קדימה ואחור משך שעות. הוא לא סבל שינויים. השינוי הקטן ביותר גרם לו להשתטח על הרצפה ולצרוח, והיה קשה לנחם אותו.
מוסיקה תמיד הייתה הדבר היחיד שהרגיע אותו. הוא היה מסוגל להקשיב לאותה קלטת שוב ושוב. יש לו קול יפה ומגיל צעיר יכולנו לזהות אצלו מנגינה. חשבנו שידבר מוקדם כי הוא אמר מלים בשירים. אבל זה לא קרה הוא אמר מלים אבל לא דיבר באמת.

טיפול טומטיס של איתי:
כשאיתי היה בן שלוש הגענו למרכז טומטיס, בעקבות המלצתה של המרפאה בעיסוק שלו. הוסבר לנו שהטיפול באמצעות גירוי צלילי מחייב הרכבת אוזניות. איתי לא הסכים לחבוש כובע, אז איך הוא ירכיב אוזניות?
בכל זאת החלטנו לנסות. להפתעתנו תוך מספר ימים, בעזרת הצוות המיומן במרכז, איתי למד להרכיב אוזניות למשך שעתיים רצופות בכל פעם!
הוא אהב לבוא למרכז, והעסיק את עצמו עם מכוניות ועם בובות ה"טלטביז" שגילה בחדר ההקשבה המיועד לילדים.

כיצד ניתן לעזור לאיתי באמצעות שיטת טומטיס?
שיטת טומטיס אינה מרפאה אוטיזם, אבל יכולה לעורר שינוי רב באיכות חייו של איתי. השינוי מתבטא בהפחתת ומיתון התסמינים - כך שיהיה פנוי יותר לסביבה ופתוח אליה.
הטיפול נעשה על ידי גירוי צלילי המאמן את חלקי האוזן ומגרה את מערכת העצבים המרכזית. מקור הגירוי הוא מוסיקה או טקסטים העוברים עיבוד אקוסטי במכשור האלקטרוני
("האוזן האלקטרונית") נושא פטנט של שיטת טומטיס.

הגירוי הצלילי יתרום לאיתי על ידי:
הפחתת הרגישות לרעש ולמגע
שיפור בויסות חושי, מוטוריקה וקואורדינציה
שיפור בעיבוד שמיעתי
שיפור במיומנויות תקשורת, שפה ודיבור

תוכנית "קול האם":
עד גיל ארבע וחצי איתי צבר מספר יחידות מרוכזות של גירוי צלילי.
התוכנית שלו כללה שימוש בקולה של אמו שהוקלט במרכז.
הקלטת של "קול האם" עברה עיבוד אקוסטי נוסף דרך ה"אוזן האלקטרונית".
השימוש ב"קול האם" אופייני לתוכניות טיפול בילדים בעלי עיכוב התפתחותי.

מה השיג איתי מהטיפול?
תוך מספר שעות של "הקשבה" איתי גילה יותר עניין בנעשה סביבו והתחיל ליצור קשר עין. הוריו שמו לב, שכבר בהתחלת התהליך היה רגוע בזמן ה"הקשבה", אבל בבית הוא נראה רגיש יותר מתמיד לרעש וישן אפילו פחות מקודם. כעבור מספר שבועות המצב השתפר - לראשונה מאז שנולד, איתי ישן עד הבוקר!
"כיום, איתי שותף פעיל בחיי המשפחה שלנו, הוא יוצר קשר עין יציב בלי שנזכיר לו, ורוב הזמן הוא "אתנו". הוא עונה כשפונים אליו ואפילו מנהל אתנו דו-שיח. הוא מגלה עניין באחותו הקטנה – אין לו ברירה כי היא לא מוותרת לו.
הוא יותר גמיש אוכל מגוון רחב יותר, מסוגל לקבל שינוי בסדר היום בלי דרמות, ומרשה לנו להתערב במשחק שלו. לפעמים הוא אפילו מזמין אותנו להצטרף אליו. הוא בעצמו מבקש אמבטיה ולומד עכשיו לשחות בבריכה השכונתית. אנחנו כבר לא צריכים להימנע ממקומות הומים.  אפשר ליהנות יחד אתו בקניון, בגן חיות ואפילו בביקור אצל חברים.
בקיצור, איתי ילד יותר שמח, ומתקשר עם עצמו ואתנו.
אנו שומרים על קשר עם היועץ שלנו במרכז. הפעם הוא המליץ על הפסקה ארוכה. עברו שמונה חדשים מאז יחידת הטיפול האחרונה, ונחזור ליחידת טיפול נוספת בהתאם לצורך של איתי."