הזיכרון שלך כבר לא מה שהיה פעם? הידעת שישנן שיטות לשיפור זיכרון

הזיכרון שלך כבר לא מה שהיה פעם? הידעת שישנן שיטות לשיפור זיכרון הזיכרון שלך כבר לא מה שהיה פעם? הידעת שישנן שיטות לשיפור זיכרון

רבים שואלים את עצמם איך לשפר את הזיכרון? כשהשאלה עשויה להתעורר בכל גיל ובכל שלב בחיים. יחד עם זאת, בעיות זיכרון 

 

 

לא תמיד נעים להודות, אבל סממני הזמן עושים את שלהם ובאים לביטוי לא רק בחיצוניות שלנו, אלא גם במגוון תפקודים אחרים, בהם הזיכרון. מומחים מבית טומטיס לקשב, למידה ותקשורת מציינים שעל פי מחקרים והערכות הנוירולוגים, קרוב ל-10% מהאוכלוסייה הבוגרת בגילאי ה- 50 ומעלה סובלת מנסיגה קוגניטיבית הכללית הכוללת ירידה בכישורים הקוגניטיביים, בזיכרון וכושר הריכוז.

 

התופעה עשויה לתת את אותותיה בחיי היום יום בפרטים קטנים אך מטרידים כמו אי יכולת לזכור שמות, תאריכים, משימות או מיקום הנחתם של חפצים, אך לעתים מדובר במצבים קיצוניים הרבה יותר כמו איבוד חוש התמצאות, לשכוח ליטול תרופות חיוניות או לשכוח לכבות את הגז. והשאלה המתעוררת היא: האם ישנן שיטות לשיפור זיכרון?

 

כל השיטות לשיפור היכולות הקוגניטיביות בגיל השלישי

לדברי מומחים מבית טומטיס, ישנם כיום מגוון דרכים לשיפור זיכרון, החשיבה והריכוז, החל מהאזנה להרצאות, פתרון תשבצים, קריאה ופעולות העשרה, וכלה בקורסים המסתייעים בתכנות מחשב מיוחדות. ישנם גם אנשים אשר מקפידים על תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית, ואף נוטלים ויטמינים ותוספי תזונה שונים לשיפור זיכרון ולהגברת היכולת המוחית.

 

כמו כן, יישנן גם שיטות המציעות סדנאות פסיכומטוריות ורכישת טכניקות להפעלה רב חושית של המוח ופיתוח החשיבה היצירתית. מבית טומטיס מוסיפים שהבעיה בזיכרון היא בעיקר באחסון ובשליפת המידע, והקושי הזה נוטה להתעצם מאוד בגיל השלישי בשל הקשיים בחידוד הריכוז ובמיקוד הקשב. עם זאת, תהליך הנסיגה באיבוד הזיכרון יכול במקרים רבים להידחות ואף להימנע על ידי הסתייעות כבר בגילאים צעירים בפעולות מנע שונות של למידה מגוונת ואימון קוגניטיבי להפעלה אינטנסיבית של המוח.

 

שיפור התהליך להעברת המידע מהזיכרון קצר הטווח אל הזיכרון לטווח הארוך

מבית טומטיס מוסיפים ששכיחותה של התופעה עלתה משמעותית בעידן העכשווי של המאה ה-21, המתאפיין באורח חיים יושבני ותזונה לקויה המורכבת ממזון מעובד, צבעי מאכל וחומרים משמרים, זאת בתוספת ריבוי הגירויים וריבוי המשימות בו זמנית שאנו נוטלים על עצמנו, במטרה להספיק הרבה ויותר.

 

שיפור זיכרון אפקטיבי כולל שימוש במאמץ מנטלי מכל סוג ושינוי מהותי באורח החיים. מחקרים מראים שאחת מהשיטות שנמצאו כיעילות ביותר לשיפור זיכרון ולהעלאת היכולות הקוגניטיביות היא שיטת טומטיס המבוססת על גירוי צלילי לשיפור המיקוד והלמידה ושיפור היכולת של שליפת המילים מהזיכרון. השיטה משפרת משמעותית הן את רמת עיבוד המידע בשלביו השונים והן את התהליך להעברת המידע מהזיכרון קצר הטווח אל הזיכרון לטווח הארוך.