הוראה מתקנת בקריאה למיצוי אופטימלי של הפוטנציאל הלימודי

 

הוראה מתקנת בקריאה מהווה תחום בחינוך המתמקד בטיפול בבעיות של קריאה לקויה, החל מהקניית אבני היסוד בקריאה, שיפור מודעות פונולוגית ושטף הקריאה וכלה בקשיים המתייחסים להבנת הנקרא, שגיאות כתיב, עיצוב הכתב וכדומה, תוך שימוש בטכניקות ושיטות שמטרתן לתקן ולייעל כישורי למידה ואסטרטגיות למידה לקויות.

 

באופן כללי, ההוראה המתקנת מכוונת אל תלמידים שאינם מצליחים לעמוד בנורמת ההישגים הלימודיים כפי שמצופה מהם בהתאם לגילם, השכלתם ומנת משכלם, אם בשל בעיות בקשב וריכוז, ואם בשל לקויות למידה או דרכי למידה שאינן מותאמות.

 

הקניית הוראה מתקנת בגילאים הצעירים הינה קריטית היות והיא עשויה להכריע את גורלם של התלמידים הללו ולהביא לשיפור משמעותי בהיבט האקדמי עד למיצוי אופטימלי של הפוטנציאל הלימודי שלהם.

 

הוראה מתקנת בקריאה בהתאם לאופי הלקות וצרכיו הייחודיים של התלמיד

הוראה מתקנת בקריאה נחשבת ליעילה יותר כשהיא משלבת בין שיקולים דידקטיים לעקרונות טיפוליים וכוללת מטרות מקיפות בכל ההיבטים הנוגעים למיומנויות אקדמיות, מעבר לתיקון אותם הליקויים הספציפיים המונעים מהתלמיד לעמוד בדרישות הלימודיות המצופות ממנו, כמו לדוגמה פיתוח דרכי חשיבה ושיטות לעקיפת הקשיים לצד פיתוח המודעות העצמית והעלאת המוטיבציה חרף הקשיים בהם נתקל התלמיד.

 

הוראה מתקנת בקריאה הינה לרוב פרטנית ומתמקדת בתלמיד יחיד גם במצבים בהם הוא מהווה חלק מקבוצת לימוד או כיתה. שיטת ההוראה נקבעת באופן אינדבידואלי בהתאם לאופי הלקות ומתייחסת אל מכלול יכולותיו של התלמיד במטרה להתאימה בצורה מיטבית לצרכיו הייחודיים של התלמיד, כך שהוא יוכל להפיק ממנה תועלת מרבית. התוויית התכנית דורשת לעתים יצירתיות רבה, היות ולא תמיד שיטות ההוראה הקיימות מותאמות לתלמיד מסוים, ובנסיבות הללו עולה הצורך ביצירת שיטה המותאמת לנתונים שנאספו‏.

 

שיטת טומטיס לשיפור מיומנויות הלמידה

בין לקויות הלמידה הנפוצות ביותר המטופלות באמצעות הוראה מתקנת בקריאה ניתן למנות את הדיסלקציה, הדיסגרפיה, דיסקלקוליה, וכן לקות שפתית, הפרעת קשב ולקויים בתהליכים פונולוגיים המשמשים כאבני יסוד לרכישת מיומנויות בסיסיות כמו קריאה וכתיבה.

 

המשותף לכל הלקויות הללו מתייחס להקשבה לקויה. ההקשבה נחשבת למיומנות הבסיסית ביותר, והיא נשענת על עיבוד שמיעתי ושליטה בגוף. אחת מהשיטות שהוכחו כיעילות ביותר לקידום הלמידה והקריאה בפרט היא שיטת טומטיס המושתתת על אימוני הקשבה בעזרת גירוי צלילי.

 

מטרתם של אימוני ההקשבה היא להוביל לשיפור איכות ההקשבה ופענוח המידע הסנסורי המועבר אל המוח. התכנית הטיפולית נבנית באופן פרטני עבור כל מטופל ומטופל ומותאמת לכל הגילאים, בין אם מדובר בילדים, בני נוער מתבגרים או מבוגרים.