ההבדל שבין אבחון קשב וריכוז לאבחונים דידקטיים

הפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות ואו אימפולסיביות הינן הפרעות שבסיסן נוירולוגי גופני המשפיעות על התפקוד כל תחומי החיים, החל מהפגיעה בתפקוד האקדמי והתחום הקוגניטיבי, דרך בהיבטים הרגשיים, וכלה בהתנהגות והאינטראקציה החברתית.

השלכותיהן של הפרעות קשב על תחום הלמידה הובילו לסיווגן כתת קטגוריה בקבוצת ליקויי למידה על אף פגיעתן על התפקוד בכל ההיבטים, ולא דווקא בהיבט הלימודי בלבד. מקורן של הפרעות קשב וריכוז הינו כשל נוירו גנטי גופני, ועל כן, רשאי על פי חוק פסיכיאטר או נוירולוג בלבד לערוך אבחון קשב וריכוז במקרה בו מתעורר החשד להפרעה, בניגוד לאבחוני לקויות הלמידה האחרות שנערכים על ידי מאבחן דידקטי או פסיכולוג שהוסמכו לצורך זה.

 

אבחון קשב וריכוז תוך הסתייעות במגוון כלים אבחוניים שונים


אבחון קשב וריכוז נערך, כאמור, על ידי רופא מומחה בלבד, אך הוא יכול להסתייע בחוות דעת של אנשי מקצוע מתחומים שונים בהתאם לתסמינים ולחשדות כמו מרפאים בעיסוק במקרה של חשד להפרעת קשב על רקע ויסות חושי לקוי, קלינאית תקשורת במצבים של לקויות בתקשורת, לרבות לקויות בשפה המדוברת, בהבנה או בדיבור, פסיכולוגים, אנשי חינוך, עובדים סוציאליים, מאבחנים דידקטיים או פסיכו דידקטיים וכדומה.

כמו כן, רשאי הרופא המאבחן להסתייע בכלים אבחוניים אובייקטיביים כמו מבדקים ממוחשבים על מנת לקבל פרספקטיבה רחבה ומדויקת יותר ככל שניתן. חשוב להדגיש כי אבחון הפרעות קשב וריכוז הנשען על מבדקים ממוחשבים בלבד, לא זו בלבד שאינו קביל בהיבט החוקי, הוא אף עשוי להוביל לאבחנה שגויה וטיפול בלתי יעיל, העשוי להחריף ולהעמיק את התחלואה הנלווית.

 

דרכי הטיפול בהפרעת הקשב והריכוז


ביטוייה של הפרעת הקשב הינן הטרוגניים ורוחביים, והן עשויות לפגוע בתפקודים רבים בתחום החברתי, הרגשי, ההתנהגותי והדידקטי. אבחון קשב וריכוז בגילאים הצעירים הינה חיונית במיוחד למניעת הופעתן של תחלואות נלוות הנובעות מתסכול, כישלונות ומשקעים מתמשכים כגון דיכאון, חרדה, דימוי עצמי נמוך ואף נטייה לאלימות והתמכרויות.

הטיפול המקובל כיום בהפרעת הקשב משלב מספר שיטות טיפוליות בהתאם לתסמינים וצורכי המטופל כגון טיפול תרופתי בקונצרטה או ריטלין יחד עם טיפול פסיכולוגי, הוראה מתקנת, טיפול קוגניטיבי, הדרכת הורים או טיפול בשיטת טומטיס לאימוני הקשבה על יד גירוי צלילי.

חשוב להדגיש שהתכנית הטיפולית אינה מיועדת "לרפא" את ההפרעה, אלא להעניק ללוקים בה כלים אפקטיביים להתמודדות יעילה עם המגבלות שמציבה הפרעת הקשב עד למיצוי עצמי מיטבי של הפוטנציאל הטמון בהם.