חשיבות אבחון לקויות למידה בגילאים המוקדמים

חשיבות אבחון לקויות למידה בגילאים המוקדמים

קלינאית תקשורת


לקויות למידה כמו גם הפרעת קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות תורשתיות מולדות העשויות לפגוע באופן משמעותי במיומנויות וכישורי הלמידה הבסיסיים כגון קריאה, כתיבה וחישוב.

בעבר סווגו הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה בלבד בקטגוריית ליקויי למידה על ידי אנשי המקצוע מתחומים שונים, אך כיום כלולות בקטגוריה הזו מגוון לקויות למידה נוספות כמו לקויות למידה לא מילוליות, ליקויים שפתיים, הפרעת קשב וכדומה. לכאורה עשויות הלקויות הללו לפגוע בתפקוד האקדמי בלבד. עם זאת, השלכותיהן פוגעות בפועל במגוון היבטים רחב החל מההיבט הרגשי וכלה בהיבט החברתי וההתנהגותי.

אבחון לקויות למידה בגילאיםהמוקדמים וטיפול הולם יימנעו תחושות קשות של תסכול הנובעות מחוסר היכולת למצות את הפוטנציאל הלימודי של הלוקים בהן, תיוג שלילי מצד מערכת החינוך בפרט והחברה בכלל וכישלונות מצטברים בהתמודדות הבלתי יעילה עם הקשיים.

 

אבחון לקויות למידה באמצעות אנשי מקצוע מתחומים שונים

חשוב לדעת שעל אף שהפרעות הקשב מסווגת כתת קטגוריה של לקויות הלמידה, אבחון לקויות למידה שונה מאבחון קשב וריכוז.

מדובר בשני אבחונים שונים לחלוטין המבוצעים על ידי אנשי מקצוע שונים במהותם, כאשר על פי חוק רשאים לבצע את אבחון קשב וריכוז רופאים פסיכיאטרים או נוירולוגים בלבד, וכך גם בכל הנוגע למתן טיפול תרופתי כמו ריטלין או קונצרטה ותרופות מעוררות נוספות, בעוד שאבחון לקויות הלמידה מתבצע על ידי מאבחן דידקטי מוסמך המתמחה בתחום, או לחלופין בשיתוף פעולה של מאבחן דידקטי יחד עם פסיכולוג שהוכשר לתחום, בנסיבות שבהן עולה הצורך באבחון פסיכו דידקטי.

עם זאת, אנשי המקצוע מסתייעים לרוב בקולגות מתחומים שונים כמו מרפאים בעיסוק במצבים בהם נחשפים קשיים מוטוריים, קלינאית תקשורת במצבים של קשיים בתקשורת הבינאישית או קשיים בשפה ובדיבור וכדומה.אבחון לקויות למידה וטיפול בהן

 

שיטות הטיפול בלקויות הלמידה למיניהן


אבחון לקויות למידה הינו שלב בסיסי והכרחי מאין כמותו להתוויית תכנית טיפולית יעילה. חשוב לדעת שהתכנית הטיפולית אינה מתיימרת "לרפא" את הלקות, אלא מסייעת למטופלים ברכישת כלים אסטרטגיים יעילים להתקבל על המכשולים שמציבה הלקות בדרכם. בנוסף עשויה התכנית הטיפולית לצמצם משמעותית למנוע נזקים משניים.

כפי שמצהיר משרד החינוך אנו חיים בעידן טכנולוגי כשלמידה משמעותית מפתחת את כושר חשיבתו של התלמיד ובכך אבחון וטיפול בליקויי למידה מסייעות רבות לתלמיד להשתפר.

התכנית הטיפולית נשענת על ממצאי האבחון השונים ונרקמת באופן פרטני לכל מטופל ובהתאם לתסמינים. בנסיבות שבהן אובחנה הפרעת קשב, ייתכן והרופא המומחה ישלב בטיפול המערכתי גם טיפול תרופתי בריטלין.

במצבים של פערים אקדמיים משמעותיים תיכלל בתכנית הטיפולית גם הוראה מתקנת לצמצום הפערים שנתגלעו, ולהקניית אסטרטגיות למידה לסיוע בהתמודדות העתידית עם הקשיים האקדמיים. כמו כן ייתכנו גם טיפולים רגשיים, טיפולים קוגניטיביים וכדומה.

אחת מדרכי הטיפול המתקדמות והיעילות ביותר היא שיטת טומטיס הנשענת על אימוני הקשבה באמצעות גירוי צלילי. השיטה נמצאה כמסייעת במיוחד במכלול רחב היקף של הפרעות ולקויות שונות החל מעיכובי התפתחות וכלה באוטיזם.

סיפורים אישיים:

אבחון לקויות למידה מסייע בזיהוי מקורם של התסמינים ובאיתור הכשלים היוצרים אותם, תוך התאמת טיפול שורשי לבעיה.