אבחון לקויות למידה – כל השאלות וכל התשובות

אבחון לקויות למידה – כל השאלות וכל התשובות

טיפול בלקויות למידה בשיטת טומטיס

לקויות למידה הינן תופעה שכיחה בקרב ילדים ומבוגרים רבים, המביאה לקשיים ביצירת הישגים לימודיים, בתחומים בהם נוגעת הלקות. הלקויות נוצרות עקב כשלים תפקודיים שונים, הבאים לידי ביטוי בצורות שונות וברמות שונות של קושי. אבחון לקויות למידה מסייע בזיהוי מקורם של התסמינים ובאיתור הכשלים היוצרים אותם, תוך התאמת טיפול שורשי לבעיה.

מדוע כל כך חשוב לבצע אבחון לקויות למידה?

מעבר להפרעה עצמה ולקושי הרב המתגלה בביצוע התפקוד, קיימים קשיים רבים לילד הסובל מהלקויות אל מול סביבתו – הילדים בכיתתו, המורים וההורים. הקושי הנלווה מגיע מחוסר הבנה של המצב בו נמצא הילד וזיהוי התסמינים כחוסר רצון ולא כחוסר יכולת, על ידי המורים וההורים.

הקשיים הישירים והעקיפים של הלקויות יוצרים בילד תסכול רב וכעסים לא מעטים, ובעיקר כי אין הוא מסוגל להסביר את הקושי או להבין אותו. התסכול והכעס גוררים התנהגות לא רצויה כדרך ביטוי, דבר המחריף את תגובת הסובבים אותו ומייצר קשיים נוספים. מרגע שמתגלים תסמינים המבטאים קושי תפקודי, כדאי לבצע אבחון לקויות למידה או אבחון הפרעות קשב וריכוז מהר ככל האפשר, ובכך למנוע מהילד ומסביבתו היגררות עמוקה יותר אל תוך הקשיים הנלווים.

מתי כדאי לקחת את הילד לאבחון?

ברגע שמזהים כי הילד מתקשה לבצע מיומנויות לימודיות שונות, אשר עבור אחרים נעשות ללא קושי רב, מומלץ לקחתו לאבחון לקויות למידה. הקשיים יכולים להגיע עבור מיומנות אחת או מספר מיומנויות, ביניהן: קושי במיקוד, קושי בקשב ובריכוז, קשיים בקריאה, קשיים בכתיבה, קשיים בקריאת מספרים, קושי בביצוע פעולות חשבון פשוטות. אלו הם הקשיים השכיחים יותר. ליקויי למידה באים לידי ביטוי גם בתחומים אחרים פחות נפוצים, כגון: לקויות קואורדינציה, ליקוי בתפיסה המרחבית וכו'.

ממה נובעת הלקות?

לקויות הלמידה הן בדרך כלל תוצאה של נטייה תורשתית, והן נגרמות עקב כשלים נוירו – התפתחותיים המתרחשים במוח. במחקרים נוירולוגיים שונים שבוצעו בנושא, נראתה פעילות מוחית נמוכה יחסית באזורי המוח הקשורים ללקות. עם זאת, חשוב לציין כי אין שום קשר בין לקות הלמידה או חומרתה למנת המשכל של הילד. למעשה, רוב הסובלים מלקויות למידה הם בעלי מנת משכל ממוצעת או גבוהה מן הממוצע.

כיצד מטפלים בלקויות?

החדשות הטובות בכל הקשור ללקויות הלמידה הן שהן ניתנות לטיפול מן השורש. בשיטה הקונבנציונלית מטופלים תסמיני הלקויות באמצעים שונים, ביניהם תרופות, כגון: ריטלין, מבלי להעלימן. שיטת טומטיס המהפכנית מטפלת במקור הבעיה ונותנת מענה להפרעות ולקויות שונות, בין היתר תסמונת אספרגר. הטיפול ניתן לאחר אבחון לקויות למידה או אבחון קשב וריכוז.

 

>
מהו אורך אופייני של טיפול בשיטת טומטיס?
סיפורים אישיים:

ילדים ומבוגרים רבים סובלים מהפרעות קשב וריכוז, שחלקן מלוות גם בהיפראקטיביות. הפרעות אלה מביאות לקשיים רבים במסגרות לימודיות, בביצוע מטלות, בהשתתפות בפעילויות וביצירת קשרים חברתיים. אבחון הפרעות קשב וריכוז נכון, ובסופו טיפול מתאים, יכול לסייע רבות לילד ולמבוגר לתפקד בחייו בצורה אופטימלית וטובה.