אבחון לקויות למידה – הזדמנות אמיתית למימוש הפוטנציאל

אבחון לקויות למידה – הזדמנות אמיתית למימוש הפוטנציאל

אבחון לקויות למידה למימוש הפוטנציאל האישי

אבחון לקויות למידה  בלבד אינו בהכרח מייצר אחריו פתרון הולם לבעיה, והילד נשאר עם קשיים הולכים וגוברים

במערכת החינוך מתגלים ילדים רבים המזוהים כפוטנציאל לימודי והישגי גדול  ורמת משכל גבוהה, אשר אינם מצליחים להביא את יכולותיהם לידי ביטוי. חוסר היכולת מגיעה פעמים רבות, כתוצאה מכשלים תפקודיים אשר חווה הילד. אבחון לקויות למידה הוא הכרחי לאיתור הכשלים ולטיפול בבעיה.

 

לקויות למידה – השלכות ותופעות נילוות

לא מעט פעמים אנשי חינוך והורים טועים לחשוב כי הילד בעל הפוטנציאל אינו מעוניין להביא את כישוריו לידי ביטוי, ולהגיע להישגים הלימודיים המצופים ממנו. ילדים כאלה ישמעו ממוריהם והוריהם "אתה לא מספיק רוצה", וההורים ישמעו "יש לילד פוטנציאל, אך הוא לא מממש אותו".

 

עבור ילד המנסה בכל כוחו לעמוד בציפיות הסובבים אותו, ללא יכולת לבטא את חוסר המסוגלות שלו, ולחוות כישלונות בזה אחר זה, התסכול והזעם הולכים ומתעצמים, בו בזמן שהדימוי העצמי הולך ומתמעט.

 

כדי לבנות עצמו, ילד חייב לחוות הצלחות, וכשאלה מסרבות להגיע, ובמיוחד כשהן מצטרפות להאשמות מצד האנשים הדומיננטיים בחייו, בונה הילד חומות של הגנה, מרים את ידיו, אינו מאמין בעצמו, ובמקרים קיצוניים אף יכול להיכנס לדיכאונות. הילד יחווה קושי רב גם בחייו הבוגרים לצאת ממעגל השליליות שנכנס אליו.

 

וגם זיהוי הלקות בשלב מתקדם יחסית וטיפול בה, אינו תורם לשיקום הדימוי העצמי, ומחייב טיפול נלווה העוסק ישירות בכך, ועובד על שיקום הדימוי של הילד או האדם הבוגר. הן למטופל והן למטפל מצפה תהליך ארוך וקשה לאיחוי הפצעים ושיקום הביטחון העצמי של המטופל.

 

וזאת בהנחה כי לא מדובר במצבים של אל חזור, בהם הפגיעה בדימוי העצמי מלווה את הילד והאדם הבוגר למשך כל חייו. התסכולים המצטברים אצל הילד כתוצאה מחוויית הכישלון הבלתי פוסקת, וההאשמות לחוסר הרצון אותן הוא סופג, מביאות פעמים רבות להתנהגות שאינה מקובלת, המוצאת את פתרונה עם לקיחת ריטלין. לכן, אבחון לקויות למידה בשלב מוקדם ככל האפשר יכול למנוע סיבוכים עתידיים אפשריים, ושימוש בתרופות שאין בהן כל צורך.

 

אבחון לקויות למידה – זיהוי וטיפול

אבחון לקויות למידה מאפשר לזהות את קיומם של כשלים ברמה התפקודית של הילד. ליקויי למידה יכולים להתבטא במספר אופנים שונים, או כלקות בודדת אחת. שיטת טומטיס המהפכנית מאפשרת טיפול יסודי בכל סוגי לקויות הלמידה, על כל דרגותיהן. השיטה מאפשרת טיפול בשורש הבעיה, ופותחת בפני המטופל אפשרות חדשה של למידה ללא קיומה של הלקות.

 

 

>
מהם הגורמים לבעיות הקשבה?
סיפורים אישיים:

לקויות למידה הינן מגוון של הפרעות המקשות על הילד או על האדם הבוגר בביצוע מיומנויות למידה, אשר לאדם מן השורה הינן פשוטות ומובנות מאליהן. כתוצאה מכך, מתגלים קשיים במסגרות לימודיות שונות אשר מלווים את האדם לכל אורך שנותיו.