אחת התופעות הנפוצות והמקשות ביותר על תלמידים הינן לקויות למידה. ישנו מגוון של ביטויים ללקויות, ובסופו של דבר כולן פוגעות ביכולת התפקודית של התלמיד לבצע משימה כזו או אחרת. אמנם, המודעות לנושא גוברת מאוד בשנים האחרונות, ואיתה גם מספר המאובחנים.

אבחון לקויות למידה בלבד אינו בהכרח מייצר אחריו פתרון הולם לבעיה, והילד נשאר עם קשיים הולכים וגוברים בתפקוד בבית הספר. אחת הבעיות עם לקויות הלמידה, מעבר ללקות עצמה, היא ההשלכות הנגזרות ממנה. לקויות הלמידה מכניסות את הילד למעגל אשר מייצר לו בסופו של דבר קשיים רגשיים, קשיים חברתיים וקשיים לימודיים, שאינם קשורים ישירות ללקות. להשלכות קיימות שתי סיבות עיקריות, האחת חוסר תמיכה של הסביבה, והשנייה חוסר טיפול הולם לתופעה.

אבחון לקויות למידה וטיפול נכון

ליקויי למידה מגיעים בדרגות שונות, ומשתנים בין ילד לילד. ישנם ילדים הסובלים מכמה לקויות במקביל, וישנם כאלה המופיעה אצלם רק לקות אחת. קיימים ילדים בהם דרגת הלקות האחת הקיימת אצלם היא כל כך חמורה, כך שמבחינת דרגת הקושי היא משתווה לרמת קושי ממנה סובל ילד אחר עם מספר לקויות.

בהתאמה למידת הקושי יופיעו, כנראה, גם ההשלכות. ככל שדרגת הקושי יותר חמורה, כך דרכי ההתמודדות של הילד מועטות יותר, ולכן ייצר תופעות משנה ללקות, כגון: בעיות רגשיות. כך או כך, אין הדבר פותר את הוריו ומוריו של הילד מלשלוח אותו לביצוע אבחון לקויות למידה, וטיפול בתופעה אם היא אכן קיימת.

השלכות נגזרות

מערכת החינוך בישראל אינה מאורגנת להתמודד נכון עם ילדים הסובלים מלקויות למידה, ולפיכך הילד חווה רצף של כשלונות, בשעה שמתבקש לעמוד במטלות הלימודיות כשאר חבריו לכיתה. רצף הכשלונות מביא את הילד לדימוי עצמי נמוך המשפיע על כל פן בחייו, וילווה אותו גם אל חייו הבוגרים, לנטייה לדכאונות ואף לאובדנות במקרים קיצוניים ולקשיים חברתיים.

הפחד מהכישלון ימנע מהילד לגשת למשימות לימודיות אחרות, גם כאלה שאינן מושפעות מלקות הלמידה ממנה הוא סובל. ילדים הסובלים מ- add/adhd חשים זאת אף יותר, מאחר ומקבלים פידבקים שליליים מסביבתם לגבי לקותם. לקות זאת מהווה במקרים רבים בעיה סביבתית ולכן מטופלת פעמים רבות באמצעות ריטלין.

אך תרופה זו ואחרות אינן פותרות את שורש הבעיה, ואינן מוציאות את הילד ממעגל השליליות שנכנס אליו. לאחר אבחון לקויות למידה, מומלץ לנסות את שיטת טומטיס הבדוקה כטיפול יעיל ומקיף.

אבחון לקויות למידה למניעת בעיות רגשיות, חברתיות ולימודיות אבחון לקויות למידה למניעת בעיות רגשיות, חברתיות ולימודיות
 
סיפורים אישיים:

הילד מתקשה בלימודים? הומלץ לכם מבית הספר לפנות עימו לאבחון לקויות למידה? מבית טומטיס לקשב, למידה ותקשורת מסבירים שלקויות למידה מוגדרות כהפרעות נוירולוגיות גנטיות מולדות העלולות לפגוע בתפקודי הלמידה הבסיסיים כגון קריאה, כתיבה וחישוב וכן ביכולת לבטא את רמת הידע המצופה מאנשים המתאפיינים ברמת אינטליגנציה והשכלה דומה.

מלא פרטים כאן בכדי שנוכל ליצור איתך קשר