הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אפשר גם אחרת

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אפשר גם אחרת הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אפשר גם אחרת

אחד התחומים היותר מתפתחים בשנים האחרונות, הוא תחום הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים והטיפול בהם. הפרעות אלה הן נפוצות בקרב הילדים של ימינו, והן נגרמות מקשיים לווסת את יכולות ההקשבה, המיקוד והריכוז.

 

ההפרעות מגיעות כבר בגיל הילדות, ואת סימניהם הראשונים ניתן לראות בדרך כלל עם תחילת לימודיו הפורמליים של הילד. ההפרעות מתחלקות לרמות שונות, ובמצבים קיצוניים הן מלוות גם בתופעות פסיכיאטריות, כגון: חרדות, מצבי רוח משתנים ועוד.

 

ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, יתקשו לתפקד בבית הספר, בבית וביצירת קשרים חברתיים. ציוניהם יהיו לרוב נמוכים מן המצופה, ורבים יגלו גם קושי בכישורי הלמידה, ובביצוע המטלות השונות הניתנות בבית הספר. מחוסר יכולת להגדיר את המצוקה בה הם נמצאים, יתגלו לרוב גם בעיות התנהגותיות, כלפי ההורים, מורים וחבריהם לכיתה.

 

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - תסמינים ואבחון

כדי לאבחן הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, מבצעים בדרך כלל מבחנים בהם נמדדת רמת ההתמדה בקשב, והיכולות האינטלקטואליות שלו נבדקות אף הן. תומכים במבחנים אלה ריאיון המתבצע עם הילד והוריו, ודיווח מבית הספר על יכולות הלמידה של הילד, הישגיו והתנהגותו. האבחון קובע האם הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, ואם כן באיזו רמה.

 

ההפרעות באות לידי ביטוי בכמה אופנים: חוסר התמדה בקשב בביצוע מטלות או בשעת משחק, קושי במעקב אחר הנחיות, הימנעות ממאמץ מנטלי, קושי לשים לב לפרטים, יצירת רושם שאינו מקשיב כשמדברים איתו, קושי לסיים מטלות, איבוד דרך קבע של חפצים, הסחת דעת מהירה ונטייה לשכחה. חשוב מאוד לשלול גורמים אחרים שעשויים לגרום לתסמינים אלה, כגון: לקויות שמיעה, לקויות ראייה, נטילת תרופות ועוד. בגילאי הגן ניתן להבחין בהתנהגות פעלתנית, הכוללת חוסר שקט, התקפי זעם, תוקפנות וחוסר פחד.



הדרך הבטוחה ביותר לטיפול

הקושי בתפקוד והבעיות השונות שיוצרות הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, בצירוף עם הסיכונים הכרוכים בכך בגילאים בוגרים יותר, מחייבים קבלת מענה מוכח ומצליח, שאינו מביא לתופעות לוואי או משנה את אישיותו של הילד. שיטת טומטיס ישראל מעניקה טיפול בלקויות למידה,קשב וריכוז וגם דיסלקציה ודיספרקסיב בדרך מוכחת וביעילות,נטולת סיכונים, המשפרת משמעותית את יכולותיו של הילד. השיטה כוללת אבחון, ולאחריו טיפול פשוט המתבצע בבית הילד, בו הוא מניח אוזניות על אוזניו, ומקשיב לצלילים המגרים פעילות מוחית. יתרון גדול נמצא באפשרות שהילד יעסוק בכל העולה על רוחו בזמן ההאזנה.