קשיי קריאה, הפיתרון נמצא בהישג יד

קשיי קריאה, הפיתרון נמצא בהישג יד

קשיי קריאה, הפיתרון נמצא בהישג יד

קשיי קריאה עלולים לנבוע מסיבות שונות. בין השאר מקושי כל שהוא הגורם לירידה באיכות ההקשבה. הקשבה איכותית היא תנאי מוקדם ליכולת לפענח מידע. העדר הקשבה או הקשבה לקויה גורמים להפרת האיזון של הגוף ולאי מיצוי הפוטנציאל הרב הגלום במוח.


קשיי קריאה ניתנים לטיפול באמצעות שיטת טומטיס, שבה, באמצעות מכשיר מיוחד ( הניתן לניוד) – SOLISTEN, מגרים את האוזן באמצעות צלילים. הגירוי מגרה גם את מערכת העצבים ואת המוח ומשפר מכלול שלם של כישורים ויכולות בתחום התקשורת, השפה וההתנהגות.


על ידי שיפור ושכלול ההקשבה, השיטה משפרת לא רק קשיי קריאה אלא גם קשב וריכוז, ליקויי למידה וסרבול מוטורי. היא מקלה על תופעות הנובעות מתסמונות שונות ומווסתת את החושים. שכלול ההקשבה באמצעות הגירוי הצלילי משפיע על כושר ההתמדה והמיקוד ועל היכולת לבצע משימות בצורה מאורגנת. אצל רבים חל שיפור משמעותי בקבלה עצמית ובתקשורת הבין-אישית.


מאחר שקשיי קריאה עלולים לחדד ולהחריף את תחושת חוסר ההתקבלות של המתקשים בחברה ובבית הספר, השיפור שחל ביכולת הקריאה הודות לשימוש בשיטה משפר גם את הביטחון העצמי ומשליך על כל ממדי האישיות.


חשיבותה של קריאה תקינה:
הקריאה מאפשרת לימוד, פיתוח החשיבה, חשיפה לערכים, ליכולת ספיגת מידע ועיבודו. קשיים בקריאה אינם מאפשרים לבצע קריאה משמעותית ומעמיקה. בתחום הלימודי עלולים קשיי קריאה לפגוע מהותית ביכולת ללמוד ולהפנים חומר.


על מנת לאבחן את הסיבה הגורמת לקשיי קריאה אצל אנשים בעלי אינטליגנציה תקינה יש לדייק באבחונה. אבחון בשיטת טומטיס תצביע על מקורות אפשריים לקשיי הקריאה:  מקשיים בעיבוד שמיעתי,
קשיים בעיבוד גופני (וסטיבולרי)  או שילוב ביניהם.
קשיים בעיבוד שמיעתי יקשו לבצע "תרגום סימולטני" של סימבולים חזותיים (אותיות) לצלילים במהירות הנדרשת לצורך הבנת.
קשיים וסטיבולריים יכבידו על רציפות הקריאה במיוחד כשמדובר בטקסט קטן וצפוף. אנשים בעלי קושי מסוג זה נוטים לדלג על שורות, להפוך אותיות ולאבד את מקומם. למרות ש"יודעים" לקרוא, הקריאה מהווה מאמץ ומעוררת אי נוחות (לעתים אפילו לבחילה כפי שחווים רבים בעת נסיעה).


תוכנית אישית ואינטנסיבית של גירוי צלילי לפרק זמן קצר ומוגדר מראש היא המפתח לשיפור ביכולת לקרוא. קצב ההתקדמות אישי ולעתים ההיענות מהירה מאוד.  התמדה בשימוש במכשיר ה SOLISTEN מניבה תוצאות טובות. ילדים שהתקשו בקריאה בשל פגמים בהקשבה חוו הצלחה מרשימה ששיפרה לבלי הכר לא רק את התפקוד שלהם בכיתה אלא את מעמדם בה ואת הדימוי העצמי שלהם.


התלמידים חוו תחושה של מסוגלות, של הישגיות. בהתגברות על קשיי קריאה הם התגברו על משהו יסודי, בסיסי, אשר גרם להם תחושה של חריגות, של אי תקינות. שיטת טומטיס מאפשרת לילדים רבים לחוות תחושה של כוח ושל יכולת. היא משיבה לרבים שמחת חיים.