על הפרעת קשב וריכוז וחיזוק בטחונו העצמי של הילד

על הפרעת קשב וריכוז וחיזוק בטחונו העצמי של הילד על הפרעת קשב וריכוז וחיזוק בטחונו העצמי של הילד

הפרעת קשב וריכוז

המונח הלועזי ADD פירושו הפרעת קשב ואילו המונח ADHD פירושו הפרעת קשב עם היפראקטיביות. מקורה של ההפרעה נובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית. הפרעת ADD /ADHD הנה תופעה שכיחה הקיימת אצל 5-10 אחוזים מכלל האוכלוסייה.
ההפרעה מופיעה עוד בילדות ותלווה את האדם גם כאשר יתבגר.

 

הפרעות קשב וריכוז, הידועות גם כ-  Add/adhd הן תופעות נפוצות בקרב הילדים של דורנו. ילדים רבים מתקשים במסגרת הלימודית ובמסגרות חברתיות שונות עקב ההפרעות, והסביבה מתקשה לתת להם פתרון הולם לבעיה.

 

ילדים אלה מקוטלגים כבעייתים הן על ידי סגל המורים בבית הספר ולעיתים גם על ידי הוריהם, וכך מייצרים תחושה של נטל על הסביבה בעל כורחם. למעשה, אין לילדים אלה שום אפשרות לשלוט בתופעות המתגלות אצלם, והתייחסות הסביבה אליהם והמצוקה המתגלה מחוסר השליטה בהפרעה, מביאים עימם השלכות שונות המצטברות אצל הילד ופוגעות בו בדרכים שונות.

 

פגיעה בביטחון העצמי

אחד הדברים הבעייתים והחמורים ביותר המלווים לתופעת הפרעת קשב וריכוז וטיפול לא נכון בה, הוא הביטחון וההערכה העצמית של הילד. ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז מקבל פידבקים שונים מהסביבה שלרוב אינם חיוביים. הדבר פוגע משמעותית בהערכתו העצמית של הילד, והוא רואה עצמו כלא מסוגל או לא ראוי לבצע משימות או פעולות שילד בן גילו עושה כבדרך שיגרה. אף אם קיים בילד כישרון לתחום מסוים, הוא עלול להגיע למצב בו הוא אינו מאמין בעצמו כדי להביאו לידי ביטוי.

 

ההערכה העצמית נבנית ומתעצבת בנו כבר בגילאים מוקדמים. גילאי בית הספר היסודי הם הזמן המכריע לביסוס הביטחון העצמי של הילד. ילד שהערכתו העצמית נפגעת יגרור זאת שנים מאוחר יותר, גם לשנותיו הבוגרות, בהם יתקשה להתאקלם במקומות עבודה או להצליח בהם, וכן יגלה קושי בבניית מערכות יחסים, כתוצאה מביטחון עצמי נמוך. חשוב להבין כי להורי הילד ולמוריו ישנו מרכיב מכריע בבניית ביטחונו העצמי של הילד, ורק יחס אוהד כלפיו, מבין, תומך ועוטף, בליווי של טיפול נכון בהפרעה, יכול לסייע בידו לטפח את הערכתו העצמית.

 

אבחון קשב וריכוז

טיפול נכון בתופעה מצריך אבחון קשב וריכוז. שיטת טומטיס מביאה דרך טיפול חדשנית ומהפכנית בתחום הפרעת קשב וריכוז, לאחר אבחון לקויות למידה מקיף שמתבצע בילד. מטרת האבחון היא לגלות את מקור קשייו באמצעות כשלים באיכות ההקשבה שלו. דוגמה לכשל בהקשבה היא יתר רגישות אודיטורית המובילה להסחת דעת על חשבון איכות הקשב. על כן מומלץ לטפל בשורש הבעיה באמצעות השיטה ולהפחית את רמת הרגישות.

במקביל חשוב לעטוף את הילד, לחזק אותו ולהעצים אותו בדרכים שונות, ובכך להבטיח את בנייתו החיובית של ביטחונו העצמי.

 

 

 

 

 

 

                                                    

 

 

 

סיפורים אישיים:

 בין 5-10%  מכלל האוכלוסייה, מבוגרים וילדים, סובלים מהפרעת קשב וריכוז, או בכינוייה המקצועי - ADHD/ADD