קשיים של ילדים מאומצים

קשיים של ילדים מאומצים


ילדים מאומצים רבים מתפתחים ככל הילדים, אבל אצל מספר לא מבוטל שלהם מתגלים קשיי קשב וריכוז,ליקויי למידה,עיכוב התפתחותי,סרבול מוטורי, תקשורת והסתגלות.

קשיים אופייניים אצל ילדים מאומצים הפונים אלינו למרכז:
קשיי ויסות סנסורי - מוטורי
קשיים רגשיים / התנהגותיים
קשיים שפתיים

חלקם מקשיים אלה גורמים הפרעות קשב וריכוז.

שיטת טומטיס עוזרת לילדים אלה על ידי:
שיפור ויסות ותפקוד סנסורי מוטורי.
איזון ושיפור בויסות הרגשי.
שיפור במיומנויות שפה על ידי "כוונון האוזן" למרכיבים השמיעתיים הייחודיים
  לכל שפה. 

פול מאדול, פסיכולוג ומנהל מרכז ההקשבה בקנדה אומר:
"למעלה מ-20% מהילדים המטופלים במרכז ההקשבה בטורונטו מאומצים.
נתון זה גבוה בהרבה ממספרם של הילדים המאומצים באוכלוסיה הכללית  בקנדה, שאינו עולה על  5%".
לא פורסמו נתוני אימוץ בישראל, אך אנו מתרשמים כי המצב אצלנו דומה.

בספרו ממוצרט עד טומטיס, (הוצאת אור-עם) פול מאדול כותב:
"הפרעה נוספת שיכולה להשפיע על הדו-שיח בין האם לתינוק, בכך שתגרום לו חוסר מוטיבציה להקשבה ולתקשורת נובעת מהעברת התינוק לאימוץ." (עמ' 108)
"רבים מבין הילדים והנערים המאומצים שאתם עבדתי חולקים מאפיינים דומים, כמו תחושת בידוד וריחוק.


היו להם בעיות עם דמויות סמכותיות, חוסר קרבה פיזית ורגשית. לכל המאומצים שפגשתי היו יחסים דו-ערכיים עם אמם המאמצת.
כילדים, הם פשוט רצו את תשומת לבה, אך איך שהוא זה גרם לתשומת לב שלילית מצדה.
במילים אחרות, נראה שהם בקשו שהאם תדחה אותם שוב ושוב.


גישה זו, שהיתה נגד האם בתחילה, השפיעה מאוחר יותר על היחסים עם אחיהם, במיוחד אם היו צעירים יותר. אז בגיל ההתבגרות, בעיות אלה בבית הופיעו גם בבית הספר ובמצבים חברתיים.
אני מבקש להדגיש שמדובר רק בצעירים שטיפלתי בהם. אני מכיר מאומצים רבים שאינם סובלים מבעיות אלה כלל." (עמ' 109)

החשיבות של שמיעה עוברית:
ד"ר טומטיס ייחס חשיבות מרבית לתקופה ההיריון.
"דיבור המכוון לעובר נעשה קריטי ביותר במשך החודש החמישי להיריון. בזמן זה האוזן הפנימית וקישוריה למוח כבר פועלים." (עמ' 105)
משלב זה (וייתכן עוד מקודם), העובר שומע את שפת אמו ואת קולה - המהווים יסוד להתפתחות הקשר בינו לאמו ולרכישת שפה ודיבור.


"בקולה של האם יש יותר מצליל, הוא מעביר מרכיבים רגשיים שהם מקור אנרגיה חיונית לתינוק ברחם. המקצב וה"מנגינה" (אינטונציה) ייחודיים לקולה ולשפת דיבורה, שפה שעם הזמן תהיה שפת האם שלו ומוטבעת במערכת העצבים כולה.מרגע הלידה הילד "מכיל" את "ניגון השפה".


מאז ומעולם נדהמו פסיכולוגים, מומחים לשפות והורים - מהמהירות שבה ילדים רוכשים שפה. אחת הסיבות לכך עשויה להיות שרכישת השפה מתחילה טרם הלידה. הנרי טרובי מציין שעובר בן שישה חדשים כבר מניע את גופו לקצב דיבורה של אימו." (עמ' 104)
לכן, כשתינוק נמסר לאימוץ, הנתק מהאם עלול להשפיע הן מהבחינה הרגשית והן מהבחינה השפתית.

אבחון קשב וריכוז נכון או אבחון לקויות למידה יתן לנו את האינדיקציה כיצד לטפל בילד ולהביא אותו לשיפור בתפקוד ולהורדת התסימינים של קשב וריכוז.באימוץ בין ארצות, כשילד מועבר לסביבת שפה שונה לאחר הלידה, השוני בין שפת האם לשפה החדשה עלול להוות מכשול נוסף ברכישת שליטה מלאה בשפה ודיבור.

כל הקשיים שהוזכרו עלולים להיות מורגשים יותר ככל שגיל הילד עולה בעת האימוץ.

סיפורים אישיים:

"היא שמחה, בוגרת ועצמאית יותר לכל הדעות, היא מוכנה עכשיו להשתלב בכיתה א' עם כולם".