סיפורו של נועם

סיפורו של נועם

עיכוב התפתחותי בשפה ובדיבור


בגיל שלוש נועם אובחן כבעל עיכוב התפתחותי בשפה ובדיבור. הוא יצר קשר, אבל לא דיבר כמו רוב הילדים בגן וזה גרם לו לתסכול רב. היה ברור לכולם שמדובר בילד נבון. הוא השתמש בג'סטות ובהבעות פנים מגוונות, אך אמר רק חלקי מילים בודדות. 

מגיל שמונה חדשים עד גיל שנתיים, נועם סבל מנוזלים באוזניים ודלקות חוזרות ונשנות.
במעקב שמיעה נמצאה אצלו ירידה בשמיעה (שנעה בין 25-45dB). הוא טופל על ידי רופא אף אוזן גרון,
ובגיל שלוש בדיקת השמיעה שלו נמצאה בתחום  הנורמה.

למרות השיפור בשמיעה, לא חל שינוי מקביל בשפה ודיבור!
בתקופה קריטית של  רכישת שפה ודיבור, נועם לא שמע באופן  עקבי צלילים חיוניים של דיבור.
כיוון שלא שמע "נכון", הוא לא הבין ולכן התקשה לפתח שפה ודיבור.
ראיה ומגע הפכו עבורו לערוצים דומיננטיים, על חשבון הערוץ השמיעתי.

לסיכום, בשלב זה היו לנועם שמיעה תקינה והקשבה לקוייה. הוא הפגין תסכול וכעס כשלא הבינו אותו,
והפך בהדרגה מתינוק חייכן ורגוע לפעוט רגזן עם התקפי זעם.

בגיל שלוש הוא התחיל בטיפול של קלינאית תקשורת במכון להתפתחות הילד. למרות אווירת המשחק שהקלינאית יצרה, נועם לא שיתף פעולה בטיפול.
בתום חמישה חודשים הקלינאית וההורים הגיעו למסקנה שהוא עדיין לא בשל לטיפול.
הוחלט  על פסק  זמן של חצי שנה.

בגלל מצוקתו של נועם ורצונם של הוריו לעזור לו, הם החליטו לנסות בינתיים גישה אחרת שלא מעמתת את נועם עם קשייו באופן ישיר. ובגיל שלוש וחצי, נועם התחיל בתוכנית של גירוי צלילי במרכז טומטיס.

כיצד ניתן לעזור לנועם באמצעות שיטת טומטיס ?
לנועם שמיעה תקינה והקשבה לקויה.
היסטוריה של נוזלים ודלקות אוזניים בגיל צעיר היא בין הגורמים השכיחים לבעיית הקשבה.
הקשבה, בניגוד לשמיעה, היא תהליך רצוני ומכוון המאפשר להתמקד בגירוי נבחר ולהתעלם מגירויים מתחרים. הקשבה יעילה מבוססת על עיבוד שמיעתי תקין ושליטה טובה בגוף.
תוכננה עבור נועם תוכנית אישית של אימוני הקשבה באמצעות גירוי צלילי.
הגירוי הצלילי מאמן את חלקי האוזן ומגרה את מערכת העצבים המרכזית. הוא מופק על ידי ה"אוזן האלקטרונית", מכשור אלקטרוני פרי פיתוחו של ד"ר אלפרד טומטיס.

מהי מטרת הטיפול של נועם?
מטרת התוכנית היתה לכוונן את אוזניו להתמקד בצלילי שפה ודיבור במהירות ובאיכות הנדרשת.
נועם סיים 4 יחידות טיפול (75 שעות של גירוי צלילי).
במסגרת התוכנית, הוריו השתתפו בפגישות אישיות תקופתיות למטרת מעקב והדרכה.  
אמו של נועם נהנתה אף היא להרכיב אוזניות במסגרת "תוכנית ההורים".

מה השיג נועם מהתוכנית?
לשמחת הוריו, נועם הלך ברצון ל"משחקיית אוזניות". להפתעתם, תוך פרק זמן קצר, חל אצלו שיפור ניכר בהבנה. הוא התחיל להקשיב בהנאה לסיפורי עלילה פשוטים ולא להתייחס רק לתמונות.

ההורים גילו שאפשר לדרוש ממנו יותר - כי הוא מבין יותר. נועם הגדיל את אוצר המלים הפעיל שלו והתחיל לצרף מלים. בהמשך הוא התחיל להשתמש בפעלים ובמשפטים ארוכים יותר וחל שיפור ספונטני בהיגוי.
בגיל ארבע נועם ידע להקשיב, היה פחות מתוסכל, חזר להיות רגוע וחייכן וחל שיפור משמעותי בהתנהגותו.

ההורים והגננת שמו לב שנועם התחיל להפגין ידע שקלט באופן אקראי. למשל, הוא סיפר בגן שאבא ואמא ייקחו אותו לאילת בחופש הגדול.
הסתבר שהוריו דנו באפשרות זו בזמן שנועם צפה בטלויזיה. כך הם גילו שכבר "אסור" לדבר בנוכחותו, אלא אם רוצים שיקשיב.

בשלב זה, היועץ בטומטיס המליץ לחזור לקלינאית התקשורת להמשך טיפול, ולנצל את פתיחותו של נועם לשפה ודיבור - לצמצום הפערים בהתפתחותו השפתית.
הקלינאית התפלאה ממידת ההתפתחות של נועם בכל תחום, ומרמת שיתוף הפעולה שלו.
הוא היה מסוגל לדחות סיפוקים והפגין מוטיבציה וסקרנות.
היא ציינה שיפור משמעותי בהבנת דיבור וביכולת של נועם להביע באופן מילולי רצונות והרגשות. הוא הצליח לספר סיפור ברצף על פי תמונות, והדיבור ברובו היה ברור. נועם הפגין ביטחון רב יותר ויכולת חדשה להתמודד עם אתגרים וקשיים.

 

סיפורים אישיים:

 

כחמישה עד עשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה, מבוגרים וילדים, סובלים מהפרעת קשב וריכוז, או בכינוייה המקצועי - ADHD/ADD