הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו!

הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו!

סגנונות למידה בשיטת טומטיס
הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו!

 

סגנונות הלמידה הנם אוסף של יכולות ומיומנויות נרכשות המאפשרות לרכוש ידע באופן יעיל מבחינת הקצאת זמן ומשאבי אנרגיה. ניתן למנות מגוון סגנונות למידה, וישנם אנשים שלומדים טוב יותר כשהם יישובים בחדר שקט לצד שולחן ומסכמים טקסט כתוב או מאזינים לחומר מוקלט כמה וכמה פעמים, בעוד שיהיו כאלו שיעדיפו ללמוד כשברקע מתנגנת מוזיקה רועשת או לדבר על החומר הנלמד במטרה להבין ולזכור אותו.

 

 

 

אנשי המקצוע מבית טומטיס ישראל מסבירים שהחל מכיתה א' התלמידים לומדים כיצד לקרוא, לכתוב, לענות על תשובות ולסכם בשיטה מאוד מסוימת ואחידה, זאת מבלי להציע אסטרטגיות למידה חלופיות, וזהו השלב שבו תלמידים בעלי לקות למידה כמו דיסלקציה, דיסגרפיה, הפרעת קשב או לקות למידה לא מילולית עלולים לחוות את כישלונותיהם הראשונים.

 

 

 

 

 

סוגי סגנונות למידה עיקריים

 

סגנונות למידה עיקריים כוללים את סגנון הלמידה הוויזואלי חזותי, סגנון הלמידה השמיעתי וסגנון הלמידה הקינסתטי תחושתי. תלמידים המתחברים אל סגנון הלמידה השמיעתי מפיקים מידע בצורה יעילה יותר בקונספט של הרצאה, האזנה לחומר מוקלט, למידה באמצעות קריאה בקול רם או דיון קבוצתי על הנושא הנלמד.

 

 

 

סגנון למידה חזותי מותאם לתלמידים המפיקים תועלת רבה יותר במידה והם רואים את המידע ומסתייעים בזיכרון החזותי כמו למידה מתמונות, מפות, תרשימים, סרטים וכן הדגשת טקסטים במרקר או זכירת רעיונות מרכזיים באמצעות ראשי פרקים.

 

 

 

סגנון הלמידה הקינסתטי תחושתי מותאם אופטימלית לאלו הרוכשים את הידע באופן הטוב ביותר דרך העשייה וחזרה על המיד, כגון עריכת ניסויים, סיכום חוזר של הטקסט, מעקב עם האצבע לאורך השורות, סימון במרקר או בניית טבלאות וגרפים.

 

  

 

רוצים לשפר את אסטרטגיות הלמידה של ילדכם?

 

אנשי המקצוע מבית טומטיס ישראל מדגישים ששימוש באסטרטגיות או סגנונות למידה בלתי מותאמים עלול להוביל לכישלונות, תסכול ופגיעה במוטיבציה הלימודית. אחת מהשיטות שנמצאו יעילות במיוחד לשיפור מיומנויות הלמידה היא שיטת טומטיס הנשענת על אימוני הקשבה באמצעות גירוי צלילי.

 

שיטת טומטיס מותאמת לילדים המתאפיינים בלקויות למידה קלסיות כמו דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, ילדים עם הפרעת קשב או לקויות שפתיות, וכן ילדים אוטיסטים, ילדים בעלי עיכובים בהתפתחות או לקויים בתהליכים פונולוגיים המהווים אבני יסוד לצורך רכישת מיומנויות למידה בסיסיות ביותר כמו קריאה וכתיבה.

 

המשותף לכל הלקויות שצוינו כאן נוגע להקשבה לקויה. ההקשבה נשענת על עיבוד שמיעתי ונחשבת למיומנות הבסיסית ביותר. אימוני ההקשבה מובילים לשיפור פענוח המידע הסנסורי ושיפור איכות ההקשבה ומותאמת לכל הגילאים.