הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו!

הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו! סגנונות למידה בשיטת טומטיס
הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו! הילד שלכם לומד שעות אבל נכשל במבחן? אולי סגנונות למידה אינם מתאימים לו!

סגנונות הלמידה הנם אוסף של יכולות ומיומנויות נרכשות המאפשרות לרכוש ידע באופן יעיל מבחינת הקצאת זמן ומשאבי אנרגיה. ניתן למנות מגוון סגנונות למידה, וישנם אנשים שלומדים טוב יותר כשהם יישובים בחדר שקט לצד שולחן ומסכמים טקסט כתוב או מאזינים לחומר מוקלט כמה וכמה פעמים, בעוד שיהיו כאלו שיעדיפו ללמוד כשברקע מתנגנת מוזיקה רועשת או לדבר על החומר הנלמד במטרה להבין ולזכור אותו.

 

התגברות על קשיים

אין ספק שהיכולת והכישורים אינם זהים אצל כולם. ישנם ילדים (וגם מבוגרים) שפוטנציאל ההישגים שלהם גבוה מאוד. בקרב אחרים, היכולת ללמוד ולהבין תהיה ממוצעת ומעטים יהיו מצויים ברף הנמוך. אך מסתבר כי יש כאלה שמגיעים להישגים נמוכים לא בגלל היעדר כישורים כי אם בשל עניין אחר שנקרא סגנונות למידה.

 

אנשי המקצוע מבית טומטיס ישראל מסבירים שהחל מכיתה א' התלמידים לומדים כיצד לקרוא, לכתוב, לענות על תשובות ולסכם בשיטה מאוד מסוימת ואחידה, זאת מבלי להציע אסטרטגיות למידה חלופיות, וזהו השלב שבו תלמידים בעלי לקות למידה כמו דיסלקציה, דיסגרפיה, הפרעת קשב או לקות למידה לא מילולית עלולים לחוות את כישלונותיהם הראשונים.

 

סוגי סגנונות למידה עיקריים

סגנונות למידה עיקריים כוללים את סגנון הלמידה הוויזואלי חזותי, סגנון הלמידה השמיעתי וסגנון הלמידה הקינסתטי תחושתי. תלמידים המתחברים אל סגנון הלמידה השמיעתי מפיקים מידע בצורה יעילה יותר בקונספט של הרצאה, האזנה לחומר מוקלט, למידה באמצעות קריאה בקול רם או דיון קבוצתי על הנושא הנלמד.

 

סגנון למידה חזותי מותאם לתלמידים המפיקים תועלת רבה יותר במידה והם רואים את המידע ומסתייעים בזיכרון החזותי כמו למידה מתמונות, מפות, תרשימים, סרטים וכן הדגשת טקסטים במרקר או זכירת רעיונות מרכזיים באמצעות ראשי פרקים.

 

סגנון הלמידה הקינסתטי תחושתי מותאם אופטימלית לאלו הרוכשים את הידע באופן הטוב ביותר דרך העשייה וחזרה על המיד, כגון עריכת ניסויים, סיכום חוזר של הטקסט, מעקב עם האצבע לאורך השורות, סימון במרקר או בניית טבלאות וגרפים.  

 

רוצים לשפר את אסטרטגיות הלמידה של ילדכם?

האם נתקלתם פעם באדם שלא מסוגל ללמוד בסביבה רועשת? האם נתקלתם בתלמיד שיכול להתרכז אך ורק כאשר הוא מקשיב למוזיקה? כמובן שאם תחפשו סגנונות למידה מאמרים תוכלו למצוא עוד סוגים נוספים רבים של סגנונות שבהם נתקלים אנשי המקצוע. יש תלמידים בעלי זיכרון חזותי. אחרים יפיקו תועלת מתהליך למידה שבו נעשה שימוש בחוש השמיעתי. סגנונות למידה שונים עשויים להיות לקויים פשוט בשל חוסר מיומנות בניהול זמן או חלוקת קשב לקויה.

יתכן מאוד ששמעתם על תהליך מקובל ושמו אבחון קשב וריכוז. לאחר אבחון שכזה, ניתן לגלות לא פעם כי סגנון הלמידה פשוט לא התאים לאותו הילד, הילדה, הנער או הנערה. גם אבחון דיסלקציה יכול בהחלט להוביל להתמודדות נכונה יותר, למציאת סגנון נכון יותר ללימוד, סגנון המתאים לתוצאות האבחון ולפוטנציאל הטמון בפנים.

זיהוי סגנון הלמידה

לאחר שהבנו באופן כללי מהם סגנונות למידה ובאילו צורות הם באים לידי ביטוי, יתכן שאנו רוצים לדעת מהו סגנון הלמידה שלי? או מהו הסגנון של ילדנו? אנשי המקצוע עשויים להיות לעיתים חלוקים בדעותיהם לגבי סגנון למידה הגדרה מילונית, אבל ברור כי האבחון הוא הצעד הראשון בדרך לפתרון. שמעתם על סגנונות למידה שאלון? באמצעות שאלון שנבנה לצורך כך, אפשר לזהות את סגנון הלמידה ודפוסי הלמידה הנוכחיים. לאחר מכן – מגיע שלב הפתרון.

 

אנשי המקצוע מבית טומטיס ישראל מדגישים ששימוש באסטרטגיות או סגנונות למידה בלתי מותאמים עלול להוביל לכישלונות, תסכול ופגיעה במוטיבציה הלימודית. אחת מהשיטות שנמצאו יעילות במיוחד לשיפור מיומנויות הלמידה היא שיטת טומטיס הנשענת על אימוני הקשבה באמצעות גירוי צלילי.

 

הסגנון שיוביל לשיפור

ישנם בתי ספר שבהם כבר נוקטים בהתאמת סגנונות הלמידה להשגת שיפור מתמיד. אך האם ניתן לסמוך אך ורק על סגנונות למידה יישום בכיתה? כמובן שלא. יש סגנונות למידה תיאוריות ומודל מעשי אחד ויש גם מודל מעשי אחר. אבל ברור כי שגם לסגנון הלמידה בבית, בלמידה עצמית למבחנים, בהכנת שיעורי הבית – גם לכך יש חשיבות כאשר רוצים למידה יותר נכונה משמעותית. 

 

שיטת טומטיס

השיטה מותאמת לילדים המתאפיינים בלקויות למידה קלסיות כמו דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, ילדים עם הפרעת קשב או לקויות שפתיות, וכן ילדים אוטיסטים, ילדים בעלי עיכובים בהתפתחות או לקויים בתהליכים פונולוגיים המהווים אבני יסוד לצורך רכישת מיומנויות למידה בסיסיות ביותר כמו קריאה וכתיבה.

 

המשותף לכל הלקויות שצוינו כאן נוגע להקשבה לקויה. ההקשבה נשענת על עיבוד שמיעתי ונחשבת למיומנות הבסיסית ביותר. אימוני ההקשבה מובילים לשיפור פענוח המידע הסנסורי ושיפור איכות ההקשבה ומותאמת לכל הגילאים.