הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אבחון ומענה טיפולי אפקטיבי

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אבחון ומענה טיפולי אפקטיבי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אבחון ומענה טיפולי אפקטיבי

 

ילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז עלולים לא רק להפסיד חומר לימודי חשוב אלא להיקלע לסיטואציות שבהן יחושו מנודים ולא רצויים. חשוב לדעת, כי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הן מסוג הלקויות שניתנות לאבחון ולטיפול.


בהעדר אבחון, מורים עלולים לייחס את הסיבה להתנהגות הלא מרוכזת והלא ממוקדת של ילדים, לאיטיותם ולקשיים נוספים ל"התנהגות מוזרה" ולא נורמטיבית, לא ראויה ולא רצויה. כתוצאה ממנה הם עלולים להינזף ואף להיענש. בעיקר מוּעדים לכך כאלו שלבד מההפרעה הם לוקים גם בהיפר-אקטיביות, המזוהה לא כסוג של הפרעה אלא כהפרת משמעת.

 

אבחון ההפרעה


הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ניתנות לאבחון. לצורך האבחון נשאלים המחנך ואף ההורים על אודות מאפייני התנהגות של הילד, כדי לקבל תמונה מקיפה יותר על התנהגותו ולברר האם היא תומכת בממצאים העולים מהאבחון. איתור וזיהוי קיומה של הפרעת קשב וריכוז באמצעות אבחון המגלה את מאפייניה מאפשר לקבוע מתווה טיפולי אפקטיבי.


הפרעות קשב היא תופעה שהיא גנטית-מוּלדת או שהיא נובעת מנסיבות ומסיבות סביבתיות. כמובן ייתכן קשר בין השניים. חשוב לציין, כי ניתן לתפקד גם כאנשים בוגרים חרף הפרעת הקשב. רבים בוחרים במקצוע, שבו אין בהכרח חשיבות לכישורים וליכולות אשר הפרעת הקשב מונעת הבאתם לכלל ביטוי ולרתימתם לטובת האדם הלוקה בהפרעה.


הפרעות קשב וריכוז שמאובחנות בגיל מוקדם ומטופלות במגוון אמצעים ודרכים כדוגמת שיטת טומטיס, מאפשרות להתגבר עליהן. גם סטודנטים העומדים בפני בחינות יכולים לגשת לאבחון, אשר במידה ממצאיו מעלים קיומה של הפרעת קשב וריכוז הם זוכים להקלות טכניות בדרכי היבחנות המאפשרות להם להצליח בבחינות וכתוצאה מכך להתקדם בלימודים ולסיים אותם כנדרש.


תופעת הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים מאפשרת ואף מחייבת להידרש אל תפקיד הוריהם של הילדים הלוקים בהפרעה זו. לתמיכתם ולעידודם את הילדים להתקדם ולהצליח ישנה חשיבות עצומה לא רק בשיפור מצבם הלימודי אלא לשדרוג מעמדם החברתי ולתפיסתם את עצמם כילדים וכנערים שווי מעמד וזכויות למי שאינם לוקים בהפרעה זו. שיתוף פעולה עם המאבחן ועם המורים והמחנכים במסגרת הלימודית חיוני וחשוב מאין כמוהו.

למידע מקצועי לחץ כאן