הטמעת שפה

הטמעת שפה

טיפול בהתפתחות שפה ודיבור
מאמרים נוספים בנושא

"ב-25 במרץ 1957, הקשיבה האקדמיה הצרפתית למדעים לנאום מסקרן : הם שמעו על הגילויים של מומחה האוזן הצעיר בשם אלפרד א. טומטיס. הוא גילה כללים שמתאמים את השמיעה ואת הדיבור.
לממצאיו תהיה השפעה נמשכת בתחומים רבים, וביניהם לימוד שפות.
הוא גילה מדוע כה קשה לאנשים אחדים ללמוד ולדבר שפה זרה, וחשוב יותר, הוא פיתח שיטה וציוד בשביל להתגבר על קושי זה".
(מאת Jan Gerristen Ph.D)


 לשיטת טומטיס יש הצלחות בהטמעת שפה

"אנו יכולים לדבר בשפה נכונה רק אם אנחנו שומעים אותה בצורה נכונה, במילים אחרות כאשר אנו יכולים לפרש את הצלילים ולהכיר את הריתמוס של ה'מלודיה' הלשונית". אלפרד א. טומטיס.

בכל חלק של העולם ובכל ארץ יש סוג שונה של שמיעה. הגרמנים אינם שומעים באותה דרך כמו הצרפתים, שאינם שומעים באותה דרך כמו האיטלקים. התנגדות האוויר (impedance) היא הסיבה הראשונה. איפיוני הסביבה עיצבו את השפות השונות במשך מאות בשנים, בנותנם לכל שפה מאפיינים מיוחדים שעל האוזן להתרגל אליהם.

לכן, כדי לדבר בשפה מסויימת עלינו לסגל את הקשבתנו לתדירויות הצליל של שפה זו, דבר שאינו אפשרי באופן מיידי. מומלץ לאמן את האוזן באופן מיוחד.

1. "הקול יכול להכיל רק מה שהאוזן שומעת", כלומר: אנו מדברים בשפה באופן גרוע, כי איננו שומעים אותה בצורה נכונה.
2
. "אם ניתנת לאוזן הזדמנות לשמוע בצורה נכונה, הקול משתפר מיד באופן תת-הכרתי": כלומר, אנו שומעים שפה בצורה טובה יותר, ולכן מדברים בה בצורה טובה יותר.
3
. "ניתן לשנות את הקול על-ידי שימוש בשיטה של גירוי שמיעתי בזמן נתון" – על-ידי הקשבה לשפה ב"אוזן האלקטרונית" אנו מסוגלים להטמיע אותה באופן מוחלט.

האוזן האנושית

האוזן האנושית יכולה, באופן תיאורטי, לקלוט תחום רחב של תדירויות (Hz 16000 - 16)  ולהבחין במספר אינסופי של מיקצבים. אולם, עם חלוף השנים, אזננו בדרך-כלל מתקבעת ומתרגלת בעיקר לתדירויות ולמיקצבים של שפת האם שלנו. קשה לשבור הרגל זה. בצרפתית משתמשים בדרך-כלל בתדירויות בין 1000 ל-2000 הרץ (Hz), בעוד באנגלית משתמשים בתדירויות שבין 2000 ל-12000 הרץ. אין פלא שלצרפתים קשה מאוד ללמוד אנגלית ולאנגלים קשה ללמוד צרפתית.


האוזן
האלקטרונית


הודות לשיטת טומטיס, תיאלץ האוזן לשמוע את מה שאינה שומעת באופן טבעי. זה ניתן לביצוע על-ידי שימוש בשיטה מיוחדת שמשתמשת בכל הטכנולוגיה המודרנית. התרגילים עם "האוזן האלקטרונית" נעשים על-ידי שימוש במפסקים, מסננים ומגברים שמגיבים לצרכי תיפקודה של האוזן האנושית.

"האוזן האלקטרונית" מאפשרת לתלמיד לשנות את הדרך בה הוא שומע באופן רגיל. הוא ישמע את השפה אותה רוצה ללמוד, כפי ששומע אותה אדם שזו שפת אימו.


תהליך האימון

בדיקת הקשבה מתבצעת על-מנת להעריך את אופן קליטת הצליל של התלמיד לאפשר התאמת תכנית הקשבה ללימוד השפה שנבחרה.

תכנית אימון הקשבה באמצעות האוזן האלקטרונית מתבצעת בשלבים:
•הקשבה לצלילם מסוננים של השפה הנרכשת מהוה "טבילה אקוסטית ממשית שפותחת את האוזן לשפה הזרה".
•שימוש במילים וטקסט לשם חזרה וקריאה. תרגילים אלה מאמנים את האוזן לצורך בקרה על המבטא, המוסיקה של השפה, המקצב והאינטונציות.


בשביל מי?

באיזה גיל יש להתחיל בלימוד שפה? זה נושא "חם" בין מורים ומחנכים שרוצים בדרך-כלל לחשוף את ילדי הגן לשפות זרות. הגיל הרך הוא גיל אידיאלי "לפתוח את האוזן": לילד יש אוזן שמסוגלת להטמיע את כל הצלילים, הן של שפת האם והן של שפות זרות.
הודות ל"אוזן האלקטרונית", אנשים בכל גיל יכולים "לפתוח את אוזנם" לצלילי השפה אותה הם בוחרים ללמוד.

עם ההתפתחות הבלתי-רגילה בתקשורת וריבוי מגעים וקשרי חליפין בינלאומיים, יש חשיבות גדולה ליכולת לתקשר בשפות שונות.
ללמוד לדבר בשפה משמע לאמץ מנטליות מיוחדת, ותהליך חשיבה מיוחד, וגם להתאים את הגוף לשפה המדוברת. כישרון לשפות הוא למעשה כישרון להקשבה.

מבוסס על המאמר "LANGUAGE ASSIMILATION
תרגמה: אוכמא שפרן